Ostatni kryzys finansowy dotknął każdy aspekt naszego społeczeństwa i zakwestionował wiele podstawowych założeń, według których żyliśmy przez ostatnie pięćdziesiąt lat. Jeszcze niedawno nikt sobie nie wyobrażał rzeczywistości, w której gospodarka byłaby zamknięta na kilka miesięcy. Ostatni czas w ogromnym stopniu odbił się na funkcjonowaniu biznesu.
Pandemia COVID-19 reprezentuje wieloaspektowy kryzys, który wpływa na główne wymiary zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Polityka ograniczeń i wstrzymanie działalności gospodarczej w większości krajów uprzemysłowionych doprowadziły do kryzysu gospodarczego, którego dotkliwość jest często porównywana z sytuacją z 1929 r., kiedy ludzkość mierzyła się z największym kryzysem gospodarczym w swojej historii.
Nawet gdy wszystko wróci do normy, przez biznesem stać będzie wiele wyzwań. Niepewność przyszłości utrudni podejmowanie już i tak skomplikowanej działalności, jaką jest prowadzenie biznesu. Rozpoczęcie działalności gospodarczej to duże osiągnięcie dla wielu przedsiębiorców, ale utrzymanie go jest większym wyzwaniem. Istnieje wiele standardowych wyzwań, przed którymi stoi każda firma. Należą do nich takie rzeczy, jak zatrudnianie odpowiednich ludzi, budowanie marki, rozwijanie bazy klientów itd. Pandemia jedynie te trudności nasila. Wiele firm zmuszonych było do zakończenia swojej działalności.
Szczególnie narażone na duże straty są małe firmy. Firmy te, często kierowane przez niedoświadczonych przedsiębiorców, którzy dopiero wchodzą na rynek i łapią doświadczenie w prowadzeniu działalności, są szczególnie narażone na kryzysy, ponieważ zazwyczaj dysponują mniejszymi zasobami niż duże firmy. Małe firmy borykały się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zakłócenia w logistyce, ograniczenia mobilności siły roboczej i załamania porządku rynkowego. Główne wyzwania różniły się w zależności od branży. Pandemia obniżyła popyt na większość towarów i usług. Słabszy popyt prowadzi do słabszych inwestycji i tworzy błędne koło dla wzrostu wydajności i dochodów. To podstawowa zasada ekonomiczna, że gdy podaż przewyższa popyt na towar lub usługę, ceny spadają – wiele małych firm miało problem z generowaniem zysków. Podaż i popyt mają duży wpływ na marże firm, które mają zapasy — nadpodaż i niski popyt skutkują wysokimi kosztami zapasów dla firmy.
Wpływ COVID-19 na firmy był duży i zdecydowanie negatywny, a skutki mogą się różnić w zależności od cech firmy, takich jak branża i cechy właściciela firmy. Nie wiadomo także, jak długo potrwa kryzys i jaki dokładnie kształt przyjmie gospodarka post-covidowa. Jedno jest pewne – biznes, tak jak reszta społeczeństwa, ma przed sobą długą drogę do przejścia. Wśród działań, jakie biznes może podjąć, żeby poprawić swoją sytuację najczęściej wymieniane są adaptacja planów strategicznych, poszukiwanie nowych możliwości biznesowych, rozwój biznesu online i korzystanie z ofert wsparcia rządowego.
Na rzeczywistość nie należy jednak patrzeć wyłącznie w czarnych barwach. Kryzysy, takie jak COVID-19, często przynoszą trwałe zmiany i napędzają innowacje, które służą temu, by sprostać wyzwaniom środowiska, które stało się znacznie bardziej niepewne i niestabilne.
Małe firmy najtrudniej zniosły COVID, bo nie mają tylu kapitału żeby kontynuować działalność bez przychodów.